Dag 11,

Raymond:

De dag waar achterstand op het schema moet worden ingehaald, vroeg op dus. De route gaat over oude spoorlijn prachtig asfalt en vrij vlak, we maken meters. Het weer blijft herfstachtig, koud, regen en bewolkt maar na de lunch op een geweldige locatie klaart de lucht en zingend gaan wij samen over de route. Dan komen we bij een 1,5 km lange tunnel waar alleen fietsers mogen rijden, een mooie ervaring. Het locale biertje dat we bij de lunch drinken voel ik langzaam wegtrekken en na wat klimwerk heb ik mijn kracht weer terug. Beter is het om geen bier te nemen maar we verdienen het zo. Nog iets moois: na 11 dagen meer dan 1000 km op de klok en morgen door Lyon waar ik erg naar uitkijk. Leon maakt heerlijk gebakken aardappels en een hamburger met uitjes wat rucola sla een koningsmaal. Gisteren een wijntje uit Bourgogne maar vandaag weer terug bij de Bordeaux die toch wat fijner wegdrinkt.

Leon:
Vandaag waren we weer een oude stoomtrein. Met alles weer nat in de tas weg uit Chagny reden we eerst in de stromende regen over een drukke weg naar Givry. Daar begon het heel voorzichtig op te klaren en onze gezichten deden mee. Over de voie verte naar Prisse. 60 kilometer geen voorbijrazende auto’s. Maar wel pijn in de billen. Allebei. Maar we moesten en zouden kilometers maken vandaag, dus we gingen onvermoeid hupsend van de linker naar de rechterbil, staand op de pedalen, voorover gebogen zittend en veel bij elkaar gejokte plaspauzes.

In Cluny genoten wij op een schitterende plek en Thaise satéschotel met een lokaal biertje. Zo één die direct naar je benen zakt. Extra leuk dus dat we gelijk daarna onverwacht een berg op moesten stampen tegen 15%. De beloning was een oude spoortunnel waar we doorheen mochten. Hoe gaaf.

Inmiddels zitten we na 114 kilometer op een camping aan de Saone. De teller staat op 1008 km. Helaas konden we die mijlpaal niet echt vieren, omdat ik toen net voor het eerst in een hypo zat. Opeens was ik moe en kon ik niet verder. Maar na wat dextro en een banaan knalden we toch dat laatste stukje door. Op de camping alleen maar Fransen en geen zak te doen. Daarom maar moeilijk doen met aardappels koken en dan bakken en uitjes fruiten. Op 2 pallets die hier liggen. Onder een afdakje. Want o ja. Het regent ook 44 km voor Lyon. Vooral heel hard als je net begonnen bent je tent op te zetten.