Dag 15,

Raymond:

Vandaag mag de boeken in als snelst gereden etappe, om 9 uur rijden wij camping du Lyon af in Bourg st Andeol met eind bestemming Avignon. Een vier sterren camping en een gratis pontje naar de stad Avignon. De snelheid zit er goed in met snelheden van rond de 30km/h rijden richting eindpunt. We steken de Rhône nog een keer of 6 over en dan is het bijna gedaan met de rivier morgen draait de koers zuidoost richting Nice. We zijn nu 100km van de Middellandse zee en het is erg verleidelijk om door te fietsen maar dan gaan we waarschijnlijk Nice niet halen binnen de tijd. 1360 km nu op de teller, geweldig. Aangekomen op de camping staat een bord: “PONT VAART VANDAAG NIET”. Hoe kan het ook anders? We zetten de tent op en worden aangesproken door vriendelijke Nederlanders naast ons die Leon direct via zonnecellen aansluiten op het lichtnet. Hier wordt Leon blij van. Dan lopen we naar de stad een prachtige vesting met gezellige winkels, restaurants en cafés. Onderweg begint het hard te regenen en schuilen wij onder een afdakje. Drinken en eten wat en gaan langs de VVV om te vragen naar een mooie fietsroute optie naar Nice. Die weten zij bij de Tourist Information ook niet en kopen we een kaart van de Cote d Azur. Terug op de camping (weer door de stortregen) vraagt de vriendelijke buurman of we straks nog koffie komen drinken, hij weet niet dat er een rode en rosé wijn in onze tas zit en wij daarna waarschijnlijk geen koffie meer willen en houden zijn aanbod open en bedanken hem.

Leon:
Vanmorgen vlogen we nog. Niet normaal. Alsof we onze bagage vergeten waren. Lange stukken tegen 30km/u. Windje mee en meezakkend met de rhone richting Avignon. We kwamen in de het departement Vaucluse. Voor twaalf uur zaten we al klaar voor de lunch bij een brasserie. Maar zoals al vaker konden we geen eten krijgen. Dan maar alleen een lunchpilsje. En daardoor draaiden we rond half twee al de camping ‘Du pont d’Avignon’ op. De hele middag nog voor ons om die hele mooie oude stad te verkennen. Helaas wel bibberend in onze regenjas. De camping had een gratis veerboot over de rivier naar de binnenstad. Maar natuurlijk…De vere vandaag niet vare. Maar de stad was echt zo mooi als ik mij herinnerde van toen ik 18 was.

In de stad een gedetailleerde kaart van de Provence gekocht. Daarmee gaan we toch nog een staartje van de alpen trotseren. Alle bergen boven de 400 meter vermijdend. We hebben er zin in. Snelheden als van vandaag halen we niet. Er staat weliswaar een straffe noordenwind wind morgen. Ware het niet dat wij voor het eerst sinds 2 weken niet naar het zuiden, maar naar het oosten moeten. Het doel komt dichterbij en zou volgens plan nog steeds woensdag gehaald kunnen worden. Vandaag voelde als een rustdag. En dat na een tijdrit van 70 km. Bv