Dag 8

Raymond

Een bijzondere dag, de verwachting groot als ik op de fiets stap met nieuw voorblad en ketting, de eerste heuvel gaat het weer mis, ik sla een halve slag door mijn tanden. De fietsenmaker gister adviseerde mij ook de cassette te vervangen maar ik dacht,: ach jij weet niet hoelang deze erop zit (te lang dus). Mijn Wikipedia Leon heeft binnen een straal van 15 km een fietsenwinkel gevonden en daar ratel ik heen. Shimano Service dienst staat groot op het gebouw en in no time is de cassette vervangen en vervolgen wij de weg. Het is heet en op vlakke saaie stukken die de prachtige route ook kent worden liederen door ons gezongen maar dan met geïmproviseerde tekst. Armand met “ben ik te min” dat jij een betere fiets rijdt dan de mijne und so weiter. We verruilen de Neckar voor de Kocher en die slingert net zo veel, maar het asfalt van perfecte kwaliteit. Bijna ongemerkt knallen we er een kleine 100 km op en komen aan op de camping. Een mooie plek op een soort van terras met uitzicht op het zwembad en daar achter de rivier. Toen we terug kwamen van de Chinees in het dorp begon bij het zwembad een toneelvoorstelling. Hier zitten we dan als Waldorf en Statler de oude mannetjes van de muppet show. Very nice indeed, awful, bloody awful, nee het lijkt nergens op

maar ook wel weer vermakelijk. Een mooie dag en 749 km op de teller dit schrijf ik bij 30 graden avond temperatuur, prachtig…

Naam: Leon
Plaats: Künzelsau

Titel: Hallootjes

Op dag 8 van EemNice sliepen we uiteindelijk in het chateau van Frede (zie ons avontuur in Frankrijk). Toen was het koud, nat en de weg bijzonder hobbelig. Vandaag dag 8: heet, kurkdroog en we fietsen over biljartlakens. Wat een verschil. Maar voor de zadelpijn maakt het niks uit. Ik kan na 80km niet wachten tot de fietsbroek uit mag en de Nivea erop. Broekbroei. En de tegenwind is ook wel heftig. Kracht vier/vijf tegen. Gelukkig is de route vlak en heeft Ray goede benen vandaag. Kan ik mooi in zijn kielzog, anders hou ik zijn tempo vandaag ook niet bij.

Terwijl het zo slecht begon vandaag. Ray moest echt een nieuwe tandwielengroep op zijn fiets. Hij trapte steeds door en dan bedoel ik niet dat ie flink doortrapte. Of bedoel ik dat wel. Nou ja. Ik vond een bikeshop binnen tien kilometer en uiteindelijk werd zijn fiets in een half uur gerepareerd en bleek er tot mijn vreugde op dat industrieterrein schuin tegenover de fietsenmaker een bakker met koffiemogelijkheid te zitten. Eigenlijk zonder tijdverlies konden wij met nieuwe tanden onze reis vervolgen.

Waar ik ondertussen ook niet goed van wordt zijn al die Duitse dagjesmensen op hun ebikes met Ortliebtassen die de hele tijd maar hallo roepen. Ik roep niks meer terug ook. Hallo zeg, de groeten! Ray zei overigens dat we sowieso vandaag niet veel gesproken hebben. En bijna geen foto’s gemaakt. Terwijl we echt wel mooie dingen hebben gezien. De reis langs de Neckar en vooral de Kocher is prachtig. Als je hier ooit bent, kan ik je de minicamping in Künzelsau aanbevelen. We zitten op een zwembadterrein aan de rivier, en vanavond is er een heuse Deutsche Schauspiel voor onze neus gaande. Thuis zou je het gelijk wegzappen, als je al zover kont met je afstandsbediening. Hier zit je met open mond te kijken naar dat stomme gedoe en hoor je tot je verbazing die Duitsers hun handen stukklappen. Of is dat voor ons? Met pak m beet 100 km vandaag en 749 in totaal.

En voor de verandering vandaag geen schnitzel, net als gisteren bedenk ik me. Toen was het Grieks (noodgedwongen, het was het enige restaurant in het plaatsje), vanavond was de keuze ruimer en gingen we voor de Aziaat. Heerlijk. Al smaakte Rays Babi Pangang naar kerrie. En miste hij de gratis kroepoek. En de lach van de serveerster, die zonder voor of bah te zeggen ons in de watten probeerde te leggen. Watten… Die lijken me heerlijk leggen nu. Maar we zitten voor de tent, op een “geleend” bankje van het zwembad. We liepen er allebei onafhankelijk van elkaar al mee te sjouwen. Twee Swiebertjes. Onderweg naar morgen. Dan gaan we weer eens wat klimmen.