Dag 11

Raymond

Na een plezierige voetbal wedstrijd in het dorp (waar België won in de laatste minuut) snel stil naar bed, het veld met tourfietsers met hetzelfde boekje van Reitsma ligt al zwaar te ronken. Hier en daar zie je nog wat schimmenvoorstellingen in de tent. Kan de slaap slecht vatten en ook mijn maatje hoor ik heen en weer schuiven op zijn slaapmatje. Om zes uur gaat mijn natuurlijke wekker, maar blijf nog even liggen. Dan om kwart voor zeven toch actie tanden poetsen en tent inpakken. Klaar voor de dag…

De tandjes, vandaag gebruik ik elke blad van mijn versnellingsgroep… we klimmen en dalen, rijden over asfalt met gaten maar ook over gladde wegen, over gravel en kiezels, kinderkopjes, klinkers en stoepranden die nooit gelijk liggen met het fietspad. Wat een zware tocht.

Bijna bij de camping, zie ik in de verte (ongeveer 80 km) de Alpen opdoemen daar zullen wij morgen staan aan de voet in Garmisch Partenkichen. Dit doet wat met mij en de weg loopt lekker naar beneden, hoogste versnelling en trappen, ik snel naar de rustplaats. Dan hoor opeens STOP nu STOPPEN…we (ik) zijn de afslag 6 km voorbij gereden. Alleen Leon merkt dit op ik zat lekker in de afdaling. Balen en wat geïrriteerde gezichten over en weer. Terug klimmen en dat na deze rit, het is stil, Leon rijdt nu voorop en het enige wat gezegd wordt is:”links, rechts, rechtdoor”.

Dan duikt de camping op en prachtig aan de Ammersee. Beide blij en nog even nakaarten over hoe dit mis kon gaan. Allebei blij, nu aan het meer in relaxstoelen, wat kan het toch mooi zijn. 🙂

Naam: Leon
Plaats: Utting am Ammersee

Titel: de keuzes die je maakt

Wat een lange dag op het zadel. Vanochtend 8.15 reden we weg. Vanmiddag 16 uur kwamen we aan. 113 km in de benen. Na 70 km begon het grote verzitten op het zadel. Om de paar 100 meter even verplaatsen, al is het maar een centimeter, geeft verzachting. Maar je weet waar je het voor doet, straks ben je dat allemaal weer vergeten. Dat is niet helemaal waar helaas, deze twee ligstoelen aan het Ammermeer zijn wel heel welkom.

Vandaag zo’n beetje voor het eerst vertrokken we meteen de goede kant op. Bij bijna elke camping en elke lunchpauze is het weer even puzzelen naar de juiste route en bijna altijd gaat het eerst mis. Hoe goed ik ook probeer het in de smiezen te krijgen. Maar routeplanners hebben vaak hun eigen logica en bedenken zich waar je bijstaat. Ray blijft dat altijd erg rustig en vriendelijk onder, ik vervloek dan toch vaak eerst de computer, dan mezelf en in extreme gevallen ook Ray. Daar wordt hij niet blij van, maar het geeft mij weer net die boost die nodig is om de extra onnodige kilometers naar de camping te stampen op een extra adrenalinestoot die de zadelpijn even compleet verdringt. Heerlijk dus.

Door de extra kilometers die we aan het eind vandaag verkeerd reden zijn we zojuist wel de 1000 km-grens gepasseerd. Filosoof Ray zegt dat alle eerdere kilometers daar evengoed voor gezorgd hebben. Vind ik mooi.

Vandaag reden we uit het Donaudal via Augsburg naar het Ammermeer. Het het officieel Ammersee, maar die Duitsers vertalen Gardameer ook naar Gardasee, dus ik hou stug vol: Ammermeer. Het is dinsdag vandaag. Dat is Ruhetag in Duitsland. Dat betekent dat veel plekken waar je normaal koffie kunt krijgen, je vandaag alleen de kolere kan krijgen. Zelfs de koffiebar bij grote supermarkten is gesloten, de supermarkt zelf niet. Rare jongens, die Duitsers.

Uiteindelijk zijn we vandaag drie keer verkeerd gereden. Een keer toen we de verkeerde kant van de Lech kozen (een prachtig geasfalteerd fietspad dat na 1 km door een groot heel werd versperd), één keer na de lunch bij een bakkertje (dat 1 minuut na onze bestelling de deuren sloot voor een rustpauze van anderhalf uur, we hebben ook wel eens geluk),  en zoals gezegd de laatste 8 km waren voor nop. Van Dik Hout zingt het mooi in hun nummer De Keuzes Die Je Maakt: “het is oké als je soms de fout in gaat”. Die zin ging als mantra door mijn hoofd vandaag. Maar ook de tekst van Ein Bisschen Frieden van Nicole. Dat was niet oké.

Maar we liggen hier nu maar mooi en die Alpen zien we in de verte ook liggen. De weersverwachting is pet. Gelukkig heb ik de Zimmerfrei-kaart nog niet gespeeld.
759AAFBC-5E66-4C65-9A96-D6F2AE68E0DC FBFAACD7-E683-4743-90C3-5FBFD7AC895A 32B55FC5-CD98-4268-A393-02599146F8FF CB221709-185E-4BBF-93E9-B8DADDE4F46E BA6DF798-0AB4-464D-96B7-95C1BE52346B 1D323398-1663-4F9F-8B84-234DE37A5DBD A254C0BE-0A2D-4A32-A13C-109E008EBC3C A3112D43-8885-44BC-86EE-75036248B26F 73A99FE5-06DA-4C0F-A140-4DD8EB0195EF

4 reacties

1. Fantastisch dat jullie de Alpen in zicht hebben. Ik maak een diepe buiging voor deze prestatie. Neem een dag pauze in Garmich-p en ga met de trein naar de top van de Zugspitze. Daar kun je het vervolg van de route overzien. 😀 SUCCES!!!

2. Heerlijke dagverslagen, en de vraag ‘meer foto’s’ ook heel goed beantwoord 😀, wat n prestatie! Alpen in zicht.. wow, zo af en toe zou ik n stukje mee willen, wel achterop …..
    Het feit dat jullie op t eind n afslag misten wil misschien ook zeggen dat jullie genoten van de omgeving, even niet op de garmin letten maar puur genoten, of ben ik n hopeless romantic, jah dat ben ik! Veel liefs en kracht mannen!

3. Super leuk om te lezen!! Ahh i kan goed begrijpen dat het heel vervelent is om de afslag te missen!! Maar ja daf betekend dat je lekker van de omgeving hebt genoten!! En wouw wat een mooie foto’s van dat meer zeg jeetje!! Hier is het ook heerlijk warm!! We hebben wel elke dag problemen met het verzinnen wat we gaan eten…. je wordt er neg niet deprensief van! Heel veel xxxxxxx

4. Helden!!!

Dit is heerlijk wakker worden met een bakkie koffie en jullie mooie verhalen. Ik volg jullie zowel op de site maar ook op Strava
    ik maak een diepe diepe buiging voor de afstanden en de hoogte meters die jullie elke dag maken! Er zit alleen één nadeel aan….
    Het is niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen….. Ik vond mezelf heel wat dat ik vorige week donderdagavond 48 km had gefiets, maar vervolgens zie ik op Strava dat jullie die dag 2x zo ver hebben gefietst :-))

Het gaat jullie goed! Leef en beleef het avontuur. Have fun and enjoy!